(Jen tak pro pořádek přiznávám, že se podílím na projektu Studenti studentům a taky že jsem se vsadil o basu piv, že státní maturita bude. To abyste mě náhodou, milé ovečky, nepodezíraly z nestrannosti.)
Co to vlastně ta státní maturita je? Pokud se chcete dozvědět všechno podrobně, uděláte nejlíp, když si pročtete její oficiální web. Ale abyste mě nepomluvily, nabídnu vám tu aspoň stručné shrnutí.
Dosud maturity fungují na různých školách odlišně, jedno jediné je společné – každý musí maturovat z češtiny. Bez ohledu na rozdíly má maturita z každé školy fakticky stejnou hodnotu. Existuje jediné měřítko: máš – nemáš. Právě to by měla statní maturita změnit.
Z čeho se bude maturovat státně? Pro každého budou povinné dva předměty, český jazyk a k němu buď jeden z nabídky cizích jazyků, nebo matematika. To v roce 2011. V roce 2012 bude cizí jazyk povinný pro všechny a navíc přibude třetí předmět, tentokrát z výběru matematika, informatika, základy společenských věd. Ke dvěma (respektive třem) povinným předmětům ve státní části pak ředitel školy přidá 2-3 povinné předměty v části profilové. Zde záleží na jeho uvážení – tak jako dosud. V obou částech samozřejmě zůstává možnost výběru nepovinných předmětů.
U všech předmětů, které budou nabízeny v povinné části státní maturity, má žák možnost výběru úrovně. Základní odpovídá tomu, co jsou všechny školy ukončené maturitní zkouškou ze zákona povinny svého absolventa naučit, vyšší reflektuje požadavky vysokých škol a do budoucna se o ní uvažuje jako o částečné náhradě přijímacích zkoušek. K maturitnímu vysvědčení přibude protokol, z nějž bude jasné, jak se maturantovi dařilo v předmětech společné státní části – především podle percentilu (ten mu prozradí, kolik procent maturantů skládajících stejnou zkoušku jako on dosáhlo stejného nebo horšího výsledku.) Tím bude odstraněna ona stejná hodnota všech maturit.
Proč je státní maturita tak neoblíbená? Hlavním důvodem se zdá být nedostatečná informovanost. V dnešní době jen stěží existuje něco složitějšího, než je pár minut čtení snadno dostupného webu. Přeci jen přidat se k facebookové skupině požadující demonstraci (či označující cokoli za nejhorší nápad v dějinách) je otázkou jediného kliknutí.
Jaké jsou hlavní výtky? Stejná zkouška pro popeláře či kosmetičku na jedné straně a gympláka na straně druhé. Pravda, základní úroveň je stejná a pravda, základní úroveň je vskutku naprosto základní. Pokud se gymplákovi zdá být přiliš snadná, ať zkusí vyšší – koneckonců v roce 2011 může zkusit obě, o rok později již pravděpodobně budou vyšší úroveň vyžadovat vysoké školy, na které se gymplák bude hlásit.
Zmatek možná působí i počet předmětů. V roce 2011 je to 4-5, o rok později 5-6. Je to moc? Některým školám jistě počet předmětů vzroste, ale nemyslím si, že by šlo o něco nezvládnutelného. V roce 2012 přibude povinnost maturovat z cizího jazyka. Podle mě jeden z největších plusů státní maturity, avšak i tohle jistě bude důvodem, proč protestovat.
Věčně omílaná nepřipravenost…co k ní říci? Katalogy požadavků jsou známy již tři roky, ukázkové testy si také může najít každý. Nezbývá než doufat, že říjnová maturitní generálka přesvědčí i ty největší pochybovače.
Při psaní tohoto blogu jsem si ze zvědavosti pročetl některé argumenty odpůrců. Bohužel, příliš inspirace jsem tak nezískal. Zůstává-li neochota zúčastněných k získání informací největším problémem státní maturity, pak je jeho příčinu třeba hledat jinde.